بهار

متن طولانی

چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۹۲، ۰۳:۲۹ ب.ظ

نل نادینگز متولد سال 1929م. استاد بازنشسته فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه استنفورد، رییس پیشین انجمن فلسفه تعلیم و تربیت آمریکا، و مادر 10 فرزند است! که در حوزه‌های گوناگون تعلیم و تربیت فعالیت‌های بسیار ارزشمندی داشته است. به‌طور خاص، او با طرح دیدگاه خود درباره «اخلاق مراقبت» و به‌کارگیری آن در تعلیم و تربیت مشهور شده است. نظریه اخلاق مراقبت (یا غمخواری) که در ابتدا توسط کارول گیلیگان ارائه شده است، از رویکردهای جدید در فلسفه اخلاق معاصر است که برخی از مقدمات اخلاق سنتی را به چالش می‌طلبد. این رویکرد به‌جای تأکید بر تصمیم‌گیری در لحظات تعارض یا تأکید بر داوری، بر زندگی با یکدیگر و توسعه روابط مثبت تأکید داشته و جهان‌شمولی اخلاقی را ردّ می‌کند. همچنین، یکی از مهم‌ترین آثار نادینگز کتاب «فلسفه تعلیم و تربیت» است که حدود دو دهه قبل توسط انتشارات وست‌ویو منتشر شده و اکنون به ویرایش سوم خود رسیده است. این کتاب در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و ترجمه ضعیفی از آن نیز منتشر شده و ترجمه دوم آن نیز در چند ماه آینده به بازار خواهد آمد. یکی دیگر از علایق پژوهشی نادینگز، ارتباط تعلیم و تربیت با دموکراسی است. این علاقه پژوهشی، در روزگاری که ارزش‌های دموکراتیک توسط برخی منتقدان جدید غربی شدیداً به نقد کشیده شده است، در آخرین اثر او نیز خودنمایی می‌کند.ادامه مطلب

نادینگز در آخرین کتاب خود با عنوان «تعلیم و تربیت و دموکراسی در قرن بیست و یکم» به اندیشه‌های جان دیویی در اثر جاودانه «دموکراسی و تعلیم و تربیت» نزدیک می‌شود تا به بررسی مجدد اهداف تعلیم و تربیت و برنامه‌درسی مناسب آن برای قرن بیست و یکم بپردازد. از منظر نادینگز، تعلیم و تربیت اقدامی با اهداف سه‌گانه است. این اهداف که ناظر به رفع نیازهای تمام قلمروهای زندگی می‌باشند، مسائل مربوط به امور خانوادگی، فعالیت‌های حرفه‌ای، و امور شهروندی را در بر دارند. نادینگز در این کتاب پرسش‌هایی انتقادی درباره اشتیاق مفرط به استانداردسازی، جستجوی بهترین راه‌حل‌ها، و حمایت از جداسازی رشته‌ها مطرح می‌کند. او در فصل‌های مختلف این کتاب به بررسی برنامه درسی لیبرال، آموزش حرفه‌ای، بازسازی مقطع متوسطه، فعالیت‌های فوق برنامه، شهروندی ملی و جهانی، تفکر انتقادی، و تربیت اخلاقی می‌پردازد. ادعای اصلی نادینگز در این کتاب این است که ما باید به‌دنبال راه‌هایی باشیم که تعهد و سرسپردگی ما به ارزش‌های دموکراتیک را حفظ کند؛ ارزش‌هایی که از هنگام نگارش کتاب «دموکراسی و تعلیم و تربیت»، یعنی تقریباً یک قرن پیش، تا کنون با تغییرات اجتماعی گوناگون سازگار بوده است. او صرفاً به ارزیابی انتقادی عملکردهای تربیتی معاصر نمی‌پردازد، بلکه پویشی همیارانه و خیال‌انگیز درباره آینده دارد.

کتاب حاضر در ژانویه سال 2013 میلادی توسط انتشارات کالج معلمان (Teachers College Press) در 192 صفحه منتشر شده است.

  • سید شفیع باقری

نظرات (۱)

با سلام لطفا آدرس دقیق مقاله و مجله ای که آن را چاپ کرده و منابع را ذکر کنید. با تشکر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی